Travel conditions

1. Bokning

Bokning är obligatorisk och garanterar plats på bussen och är avgiftsfri. Det åligger resenär att kontrollera att uppgifterna på biljetten överensstämmer med den sträcka, tid och datum som beställts.

2. Avresa

Kom i god tid, minst 10 min före bussavgång! Vid avresa från större bussterminaler åligger det resenären själv att ta reda på från vilken hållplats bussen avgår. Angivna start- ankomsttider är ungerfärliga och garanteras ej. Avbrott i resan är ej tillåten.

3. Bagage

1 resväska, samt handbagage får kostnadsfritt medföras. Extra reseväskor tas endast med efter överenskommelse före avresa och enligt speciell taxa. Vid extra bagage, ring tel 0922-129 55. Märk bagaget! Företaget ansvarar ej för skadat eller förlorat bagage. Vid  skadat eller förlorat bagage, hänvisas till resenärens egen hem- eller reseförsäkring. Företaget ansvarar dock i de fall, vi har agerat med grov vårdslöshet eller uppsåt samt i de fall skada på bagage har uppkommit i samband med olycka vid användning av bussen. Om kvarglömt bagage, ring 0922-129 55 eller maila info@tapanis.se. Kvarglömt bagage lagras i 3 månader.

4. Avbokning

För att få pengar tillbaka från din bokning måste du ha valt till ett avbokningsskydd. Med detta skydd återbetalas hela det ordinarie biljettpriset men inte avbokningstillägget. Observera att för att avbokningsskyddet ska gälla måste avbokningen ske senast dagen före avgång.

5. Gods

Gods medtages i mån av utrymme enligt särskild taxa. Förhandsbokning krävs. Godset betalas av avsändaren direkt till chaufför, godset måste hämtas vid bussen av mottagaren. Om antal kolli/vikt ej överensstämmer med bokning sker extra debitering. Cyklar medtages ej på bussen.

6. Priser

Barnpris upp till 11 år rabatt, max 2 barn per vuxen. Barn som åker ensam betalar fullt pris.

7. Sällskapsdjur

Sällskapsdjur kan ej medföras i buss.

8. Förseningar

Trafikbolaget ansvarar ej för förlorade arbetsinkomster o dyl. i samband med förseningar orsakade av omständigheter som trafikbolaget ej råder över.

9. Avvisande av resenär

Trafikbolaget förbehåller sig rätten att av tvingande omständigheter vägra befordran av såväl passagerare som bagage.

10. Restidsgaranti

Gäller vid försening när Tapanis Buss är försenad med mer än 120 minuter till kundens ankomstort, beroende på fel på buss eller annat fel som bussoperatören direkt kan påverka. Gäller inte vid försening som hänför sig till trafikstörningar beroende på dåligt väglag, dåligt väder, olyckshändelse eller annan yttre omständighet eller vid försening som beror på annan händelse som bussoperatören inte kan påverka.  Tapanis Buss sätter säkerheten främst och det kan därför ibland uppstå försening beroende på dåligt väglag eller extrema väderförhållanden.  Vid försening med mer än 120 minuter ersätts resenär med en (1) fri enkelresa motsvarande den sträcka som han/hon reste vid förseningstillfället. Ersättning utgår i form av fribiljett för en enkel resa, kontant ersättning utbetalas ej. Ersättning utgår ej för förlorad arbetsförtjänst.  Ersättning för restidsgaranti gäller i 6 månader.  Reklamationer: Skall skriftligen framföras till Tapanis Buss AB, Tippvägen 1, 953 33 Haparanda, senast 2 veckor efter avslutad resa.

11. Betalningsalternativ online: Klarna - Swish

 

Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Se nedan vilka betalalternativ som finns tillgängliga.

Genom att klicka på "Bekräfta Bokning" godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor

Vänligen observera att vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på klarna.com.
För information om din betalning, kontakta Klarnas Kundservice.
Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.com, under ”Mina sidor”.
 

Få först. Betala sen.

Få en faktura på ditt köp, som skickas per e-post till den angivna e-postadressen.
Fakturan har 14 dagars betaltid, men du kan själv välja att förlänga den.

När du väljer faktura övertar Klarna rätten att få betalt och din betalning av fakturan går därmed till Klarna.

Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.

 

Betala direkt.

Betala direkt med ditt anslutna bankkonto, och verifiera dig med BankID.
Aktivera tjänsten genom att logga in hos Klarna via app eller hemsida.


Klarna kortbetalning.

Betala med kort i samband med ditt köp, och ange dina kortuppgifter.
Vidare verifiering med BankID kan skilja sig beroende på bank.

Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.

 

Vid val av betalning med Swish så kommer vi att skicka en betalningsförfrågan till din Swish-app, det sker i samband med att du bekräftar din bokning.

Observera att det mobiltelefonnummer du skriver in under bokningsprocessen är det som kommer tillfrågas via Swish.
 

12. Betalningsalternativ ombord: Kortbetalning - Swish

 

Kortbetalning

Korbetalning ombord görs direkt till chauffören, då använder vi iZettle kortbetalning. Det fungerar som att handla i vilken fysisk butik som helst, kortet förs in i läsaren och koden skrivs in. Kvitto får du naturligtvis.

 

Swish

Vid betalning med Swish, skickas en betalningsförfrågan till din Swish-app via det telefonnummer du uppger. 
Betalningen bekräftar du med ditt BankID.
Chauffören bekräftar sedan att betalningen är mottagen.